התביעה לפיצויים הינה כלפי חברת ביטוח החובה אשר ביטחה את הרכב בו נסעת או אשר פגע בך במידה ונפגעת כהולך רגל.
להלן רשימת חברות הביטוח:
הראל
מגדל
כלל
ביטוח ישיר
שלמה
הפול
הפניקס
ביטוח חקלאי
הכשרה
איילון
מנורה
כיוון שהמדינה התקינה חוק סוציאלי – החוק מגן גם על אלו שלכאורה אין להם את מי לתבוע – וזאת שלא באשמתם – כמו נפגעי תאונת "פגע וברח", או במקרים בהם הנהג הפוגע היה ללא רישיון נהיגה או לרכב לא היה ביטוח (ואפילו במקרים בהם היתה חברת ביטוח אשר פשטה את הרגל).
במקרים אלו מוגשת התביעה אל "קרנית" – גוף סטטוטורי מטעם המדינה אשר מפצה את הנפגעים על פי אותם הכללים.
כידוע תאונות דרכים הינן "מכת מדינה" אשר יכולה לפקוד כל אחד מאיתנו – ומתוך רצון לתת מזור ופיצוי לכולם – נקבע בחוק כי כל נפגע זכאי לפיצויי – בלי קשר לשאלת אשמתו בקרות התאונה. זהו אחד החוקים היחידים שהינם בעלי "אחריות מוחלטת".
הדיווח לביטוח הלאומי מתבצע באמצעות טופס דיווח בל 250- שכיר או בל/283- עצמאי.
בעת תאונת עבודה או תאונת דרכים במסגרת העבודה יש לעדכן את המעביד, המעביד צריך למלא את טופס הדיווח, טופס דיווח זה ישמש את הנפגע להצגה במיון ורפואה דחופה וכמו כן לפקידי הביטוח לאומי.
טופס זה מהווה אישור של המעביד לכך שקרתה התאונה.

אדם שנפגע בתאונת עבודה זכאי לימי מחלה מביטוח לאומי (דמי פגיעה) כתוצאה מתאונת העבודה, בגין אובדן הכנסה. דמי הפגיעה משולמים עבור תקופה של עד 13 שבועות (91 ימים, נכון לשנת 2023).
במידה וכתוצאה מהתאונה נותרתם עם נכות תהיו זכאים בנוסף לדמי הפגיעה, לגמלת נכות מעבודה.

שיעור הפיצוי בגין דמי פגיעה (ימי מחלה): מחושבים בהתאם להכנסת המבוטח והם מהווים 75% מההכנסה של המבוטח.
מבוטח אשר נפגע בעבודתו ושלושת התלושים שקדמו לפגיעה הם 10,000 ₪ ברוטו בחודש בממוצע, יהיה זכאי לקבל 7,500 ₪. בהפחתת מס הכנסה וביטוח לאומי, סה”כ יקבל המבוטח 7,000 ₪ נטו.
גמלת נכות נכות מעבודה יכולה לזכות במענק חד פעמי או בקצבה חודשית תלוי בחומרת הפגיעה.
הועדה הרפואית בביטוח לאומי קובעת את אחוזי הנכות, במקרה של פגיעה בעבודה, בהתאם למצבו הרפואי של המבוטח וזאת לאחר תקופה מסוימת של שיקום מעת הפגיעה.
מענק חד פעמי – מתקבל במידה והוועדה קבעה בין 10%-19%- כלומר המצב הרפואי קל עד בינוני.
קצבה חודשית – מתקבלת במידה והוועדה קבעה 20% ומעלה- כלומר המצב הרפואי קשה עד חמור.

מי שנפגע באורח קשה, חייו נעצרו באחת ועקב מצבו אין הוא יכול להמשיך לעבוד ולכלכל את עצמו ואת בני משפחתו – במקרה כזה זכאי הנפגע לדרוש מחברת הביטוח כי תקדים לו פיצוי "על החשבון" – פיצוי זה נקרא "תשלום תכוף".
גם אם חלילה קורה מקרה שכזה – יתכן כי עדיין נוכל לתבוע עבורכם פיצויים – לעיתים אדם נוהג ברכב מבלי לדעת כי אין ביטוח חובה המכסה את נהיגתו – לאחר שנוכיח זאת נתבע הפיצוי מ"קרנית".